thumb_fotolia_17533779_subscription_lFryzjerstwo nie jest jednak zwykłym rzemieślniczym zawodem, mimo definicyjnego ujęcia kwalifikowanej pracy własnej fryzjera.
Współczesny fryzjer to więcej niż rzemieślnik, to przede wszystkim specjalista o dużej wrażliwości estetycznej, specyficznych umiejętnościach manualnych oraz szerokiej wiedzy o modzie, trendach, pielęgnacji włosów i wizażu. Zakres jego pracy jest szeroki: musi omówić z klientem jego potrzeby i oczekiwania, zanalizować rodzaj włosów oraz kształt twarzy i kolor cery, by dobrać odpowiednią fryzurę. Strzyżenie, przycinanie i układanie włosów wymaga używania odpowiednich narzędzi fryzjerskich, z kolei – pielęgnacja, rozjaśnianie, farbowanie, trwała, balejaż, pasemka – możliwe są tylko przy poprawnym wykorzystaniu kosmetyków, odżywek, produktów chemicznych odpowiednio przechowywanych i przygotowanych do użycia przez fryzjera. Często także fryzjer wykonuje zabiegi pielęgnacyjne oraz zabiegi związane z problemami dotyczącymi włosów (wypadanie, wzmacnianie, łupież). W wielu salonach dodatkowo prezentuje się produkty do włosów, zachęca do ich zakupu i służy doradztwem w zakresie pielęgnacji włosów.
W większych salonach, a nawet już w mniejszych zakładach usługowych, które chcą tworzyć własną markę, prowadzi się kartoteki klientów. Zatem fryzjer musi na bieżąco uzupełniać bazę klientów. W zakresie jego obowiązków znajduje się także utrzymywanie porządku w salonie, na stanowisku pracy, czyszczenie narzędzi i akcesoriów fryzjerskich oraz wykonywanie zadań związanych z recepcją i administracją zakładu, są to: prowadzenie kalendarza umówień, odpowiadanie na pytania telefoniczne, zamawianie produktów, obsługa kasy itp. Niektórzy doświadczeni fryzjerzy szkolą asystentów, przyuczają uczniów do wykonywania zawodu i organizują ich praktykę. Jak widać, zakres obowiązków jest spory.

Wiedza i wyobraźnia
Zawód można zdobyć już w szkole zawodowej, technikum czy po kursach fryzjerskich, ale wykształcenie nie jest tu najważniejsze. Ważniejsza jest praktyka, wiedza, pasja i fantazja oraz kilka niezbędnych cech predestynujących do tego zawodu. Zacznijmy od „dobrej ręki” i wyobraźni. Współczesny fryzjer jest artystą, musi być wrażliwy estetycznie na kolory i formy przestrzenne oraz posiadać trochę talentu plastycznego i wyczucia. Pewna ręka, wyuczone techniki strzyżenia pozwalają mu na prawidłowe operowanie nożyczkami, ale wyobraźnia musi mu zapewnić „widzenie fryzury” klienta. Musi rozpoznawać dobrze kolory, umiejętnie łączyć odcienie i tony barw tak, by klient był zadowolony.
Zdolności manualne to nie jedyne wymagania, jakie stawia się fryzjerom. Nie bez znaczenia jest tu także kondycja fizyczna. Całodzienna praca rąk, nóg, obciążenie kręgosłupa wymagają dobrej sprawności fizycznej. Ważne jest także spełnienie wymogów zdrowotnych w tej pracy: brak chorób skórnych i skłonności do alergii, prawidłowa postawa bez skrzywień kręgosłupa oraz dysfunkcji stawów, ale również prawidłowe widzenie obuoczne i rozpoznawanie barw.
Wśród psychologicznych wymagań kwalifikacyjnych do zawodu fryzjera stawia się na pierwszym miejscu zdolności interpersonalne, komunikatywność i wysoką kulturę osobistą. I choć w wielu zawodach wymienia się podobne wymagania, to w pracy fryzjera szczególnie ważna jest empatia, umiejętność słuchania i zdolności komunikacyjne. Fryzjerstwo jest specyficzną niematerialną usługą, w której usługobiorca musi mieć pełne zaufanie do usługodawcy. Fryzjer musi nie tylko wysłuchać oczekiwań klienta, zrozumieć jego potrzeby, ale przede wszystkim wykazać się ogromną empatią podczas świadczonej usługi, to znaczy: poprowadzić niezobowiązującą rozmowę, jeśli klient ma ochotę dyskutować; doradzić, jeśli klient dopytuje się o stylizację czy zabiegi pielęgnacyjne; wysłuchać, jeśli klient ma nastrój na monolog.
Fryzjer musi być także świetnym obserwatorem i umieć podejść do klienta niemalże psychologicznie. Czasami klient wybiera fryzurę, w której nie będzie wyglądać korzystnie, a czasem chce rewolucyjnej zmiany, która kończy się podcięciem końcówek. Czasami sam nie wie, czego chce... Dobry fryzjer nie tylko będzie umiał doradzić i dopasować fryzurę do twarzy, cery, wyglądu, aparycji, stylu ubierania się, pozycji zawodowej klienta, ale zdobyć jego zaufanie i wczuć się Fryzjer – zawód z pasjąw oczekiwania. Wiedzieć, kiedy może zaproponować zupełną odmianę, kiedy eksperymentować, a kiedy w pełni uszanować wybór klienta. Coraz częściej zdarza się, że klienci, głównie kobiety, traktują usługę fryzjerską jako relaks, czas dla siebie, a wizytę w salonie jako swoiste katharsis, czyli odreagowanie zablokowanego napięcia, stłumionych emocji, odstresowanie się. Wtedy psychologiczne umiejętności fryzjera są niezastąpione.

Doświadczenie to nie wszystko
Mistrzowie fryzjerstwa twierdzą, że prawdziwe fryzjerstwo ma się w genach, że to zawód wynikający z pasji. Możemy się z tym nie zgodzić, ale prawdą jest, że nowoczesny fryzjer realizuje pasję, jest stylistą, zna się na modzie, uważnie obserwuje trendy, nowości w produktach i zmiany we fryzjerstwie. Praktyka praktyką, doświadczenie doświadczeniem, ale współczesny fryzjer musi nieustannie się rozwijać, poszerzać wiedzę i pogłębiać umiejętności, uczestniczyć w szkoleniach branżowych i produktowych. Musi mieć osiągnięcia w konkursach, pokazach, czytać pisma branżowe, uczestniczyć w spotkaniach ekspertów, doradców, praktyków, specjalistów od kosmetyków. W tym zawodzie trzeba być kreatywnym i ambitnym, jeśli chce się osiągnąć sukces. Rynek usług fryzjerskich jest od lat ustabilizowany, a zapotrzebowanie jest stałe. Zmienił się jednak klient, jego preferencje i oczekiwania co do samej usługi i jakości obsługi. Coraz bardziej liczą się profesjonalne, niestandardowe i świadczące wysokiej jakości usługi salony fryzjerskie. Tam trafiają najlepsi fryzjerzy. Jeśli w dodatku są samodzielni i potrafią stworzyć coś nowego i atrakcyjnego, mogą nie tylko osiągać wysokie zarobki, ale przede wszystkim cieszyć się prestiżem i powodzeniem wśród klientów.
To sprawia także, że praca fryzjera jest ciekawa, niemonotonna, pełna nowości, kontaktu z ludźmi. Nauka jest przyjemna, a dokształcanie, zdobywanie kolejnej wiedzy wiąże się z poznawaniem ludzi. Wciąż się coś dzieje, a fryzjerstwo cechuje się dużą zmiennością. Zatem, jeśli ktoś nie lubi zmian, pracy z nowymi ludźmi, kolejnych wyzwań i nieustannych poszukiwań, może nie odnaleźć się w zawodzie fryzjera. Ponadto fryzjer musi być człowiekiem pogodnym, uśmiechniętym, o przyjemnej aparycji i raczej wesołym usposobieniu. Klienci oczekują od fryzjera optymizmu, uśmiechu i pogody ducha.
Zauważalna jest także tendencja do budowania zaufania i lojalności klienta. Klient musi być tak obsłużony, by na zawsze przywiązał się do naszego salonu, by już zawsze korzystał z naszych usług. Doskonale wiemy, że wraz z odejściem dobrego fryzjera, odchodzą jego klienci. W tym kontekście utrzymanie właściwego pracownika nabiera ogromnego znaczenia. Profesjonalny fryzjer, lojalny pracownik, posiadający opisane wyżej cechy jest niezwykle cennym kapitałem naszego zakładu. Mając zatem na uwadze swoistą wielostronność i szeroki zakres umiejętności w zawodzie fryzjera, dbajmy i pozytywnie motywujmy naszych pracowników na każdym etapie ich kariery.

Izabela Wojewoda
Fot.: Fotolia

Kurier Fryzjerski Nr 4/2014

Kurier Fryzjerski Nr 4/2014
Magazyn Kurier Fryzjerski On-line
Copyright © Beta Studio 2009 :: Design and www © JakNaObrazku