Dlaczego tak ważna jest edukacja?

Czasy mamy takie, jakie mamy. Pracodawcy oczekują wyszkolonych pracowników. Klienci oczekują usług na najwyższym poziomie, znajomości najnowszych technik koloryzacji podpatrzonych na Instagramie. Chcąc temu wszystkiemu sprostać, trzeba być na bieżąco i nieustannie się edukować na wielu płaszczyznach. Jeśli oprócz wykonywania usług jesteś menadżerem lub właścicielem, to wiesz dobrze, że do tego dochodzi wiedza z zakresu marketingu. Ponadto musisz potrafić sprzedawać i nie obejdzie się bez przynajmniej podstawowej wiedzy o mediach społecznościowych.

2018-07-26 08:40:35

Na wyższym poziomie obsługi Facebooka jest jeszcze gorzej. Nie wystarczy już szablon posta czy reklamy, gdyż począwszy od rozmiarów zdjęć, poprzez algorytmy wyświetleń postów, skończywszy na możliwościach dopasowania rodzajów reklam, zmiany te zachodzą dosłownie tydzień w tydzień, a czasami nawet szybciej. Możesz pomyśleć, że to nie dla mnie, nie mam czasu, nie jest to ważne. Nie zapomnij jednak, że odpuszczając edukację z tych dziedzin, zostajesz w tyle za konkurencją. Oni będą regularnie ściągać nowych klientów, podczas gdy Tobie zostanie tylko to, co masz, a nigdy nie wiesz, kiedy zaczną odchodzić. Mówiłem o tym podczas Targów Fryzjerskich w Katowicach, gdy ze sceny edukacyjnej przekonywałem Was, że już wkrótce większość klientów będzie z pokolenia Millenialsów. Już teraz jest ich w Polsce ponad 10 mln. Jeśli w porę nie zainteresujesz ich swoją ofertą, to znajdą inne miejsca. Żeby tego dokonać trzeba się edukować.  

Poza tym edukacja ma jeszcze kilka innych przydatnych wartości.

Zwiększasz swoją wartość na rynku pracy. Zarówno pracodawca doceni większą wiedzę, jak i będzie to wartością dla klienta. Jeśli obsługuje go ktoś, kto zna się na najnowszych technikach, to będzie się u niego czuł pewniej, zyska większe zaufanie.

Budujesz swoją markę. To, czego się nauczysz, zostaje Twoje i tylko Twoje. Czujesz się pewniej i nie masz problemów ze znalezieniem pracy.

Autorytet wśród innych. W większych salonach możesz zyskać uznanie wśród innych. Zawsze górą jest ten, kto wie więcej. Klienci częściej siadają na fotel do tych, którzy są bardziej doświadczeni. Częściej też takie osoby mają lepsze warunki pracy i mogą liczyć na hojniejsze napiwki. Znane są też przypadki różnicowania cen, w zależności od doświadczenia.

Doskonalisz się. Sam fakt edukacji powoduje, że obszary mózgowe lepiej funkcjonują. Może to spowodować, że bardziej się uaktywnisz, uwolnisz kreatywność i po prostu będziesz się lepiej rozwijać, szybciej przyswajać wiedzę. Jak to mówią, nieużywane narządy zanikają? W tym przypadku lepiej zabrzmi, że usypiają.

Wyróżniasz się na rynku. Będąc jednym z pierwszych, którzy opanują nową technikę, jesteś krok przed innymi. Umówmy się, że nie wszyscy nadążają za nowościami i nie wszyscy od razu się w tym kierunku szkolą. Dzięki temu to Ty dodajesz wartość do swojej usługi, swojego salonu, czy salonu, w którym pracujesz. Jest to atut, który przemawia za tym, żeby to Ciebie odwiedzili klienci, a nie inny salon.

Domyślam się, że wielu czytających już w tym momencie zacznie szukać wymówek, typu wszystko już wiem, nie muszę się szkolić, nie mam czasu, nie mam pieniędzy, nie wiem gdzie się szkolić. Nie zmuszam Cię do szkoleń, ale wyobraź sobie, co będzie w niedalekiej przyszłości, jeśli tego nie zrobisz. To od Ciebie zależy, czy znajdziesz czas. Na inne rzeczy, które nic nie wnoszą, jakoś ten czas znajdujesz, prawda? Te 30 min codziennie na poczytanie lub obejrzenie czegoś wartościowego, zamiast przeglądanie na Facebooku życia innych wystarczy, żeby zacząć.

Każdego stać na rozwój. Edukacja nie oznacza wydanej masy pieniędzy na szkolenia kolejnych marek, gdzie posiedzisz w tłumie podobnych do Ciebie, wypijesz dwie kawki, zjesz ciasteczko i wyjdziesz z certyfikatem ukończenia szkolenia. Kolejnym papierem, który nie zawsze potwierdza nabycie umiejętności, a często jedynie uczestnictwo w pokazie. Tak jest, wiesz to doskonale. Natomiast jest wiele innych sposobów, żeby rozwijać się nie tylko w zawodzie, ale też nabywać umiejętności choćby ze sprzedaży, obsługi klienta, promowania się, np. na Facebook, sposobach pozyskiwania klientów, o których nawet nie masz pojęcia, a są zupełnie proste.

We wrześniu ruszy II edycja mojego szkolenia “Lepszy”, który będzie się składał z kilku modułów. Do kupienia w pakietach lub pojedynczo. Będzie m.in. o pozyskiwaniu klientów, obsłudze, komunikacji, sprzedaży produktów, zarządzaniu salonem, promowaniu się w mediach społecznościowych, płatnych reklamach i jeszcze wiele innych tematów. Zainteresowanych zapraszam na stronę: www.lepszysalon.pl, gdzie można zapisać się na listę oczekujących i otrzymać najnowsze informacje o starcie szkolenia.

Wróćmy jednak do edukacji.

Próbując, nie tracisz nic oprócz czasu, którego czasami masz w salonie dużo, prawda? Można tak zorganizować pracę, żeby mieć czas na chwilę dla siebie? Sam sobie fryzjerze odpowiedz. Możesz choćby zapisać sobie stronę, czy artykuł do poczytanie w wolnej chwili, możesz zapisać sobie rzeczy do zrobienia, pomysły, zorganizować lepiej swój czas.

Jeśli już musisz siedzieć w internecie, to masz tam bardzo dużo darmowej wiedzy, zarówno technicznej, jak i marketingowej. Trzeba się naszukać, ale jest za darmo. Jest to mniej mobilizujące, niż szkolenie na sali szkoleniowej, gdzie prowadzący dba o to, żeby angażować Cię w szkolenie i żeby móc wynieść z niego jak najwięcej. Przynajmniej ja staram się tak je prowadzić.

Dla tych, którzy jednak nie mogą sobie pozwolić na wyjazdy, czy opuszczanie domu na dłuższy czas, są szkolenia online w formie video. Oglądasz, kiedy chcesz i gdzie chcesz. Wymaga to natomiast dużo więcej skupienia i dyscypliny. Potrafi jednak być bardzo skuteczne, pod warunkiem aktywnej nauki i przede wszystkim wdrażania tego, czego się nauczysz w życie. Jest to jeden z najczęstszych problemów, gdzie uczestnik szkolenia uzna, że nic się nie nauczył lub nic się po szkoleniu nie zmieniło. Nie może się zmienić nic na lepsze, jeśli nie zastosujesz wiedzy w praktyce.

Doświadczenie zdobywa się w sposób, w którym się coś robi, analizuje, poprawia i znowu robi. Potem technika staje się skuteczniejsza, a następnie przeradza się w coraz lepszą jakość. Dochodzi do tego czas, którego na początku potrzebowaliśmy dużo więcej, a teraz jest dużo krótszy. Następnie powtarza się czynności setki, a nawet tysiące razy, żeby dojść do perfekcji.

Tak wygląda sprawa w przypadku, np. strzyżenia. Natomiast w szkoleniach z obszaru prowadzenia salonu, te umiejętności nabywa się dużo szybciej. Zdobyta wiedza potrafi przełożyć się na znaczne poprawienie w aspektach zarządzania, organizacji i jakości pracy, co finalnie powoduje zyski.

Czas to pieniądz, nie marnuj go i mądrze dobieraj szkolenia. Edukuj się, bo naprawdę warto.

 

Marcin

 

Tekst: Marcin Głuszyński

www.MartinStone.pl

 

Marcin Głuszyński – autor bloga www.MartinStone.pl. Od 2009 roku związany z prowadzeniem salonów fryzjerskich. Specjalizuje się w logistyce, reklamie, marketingu, mediach społecznościowych, motywacji i rozwoju osobistym. Podczas krótkiej jeszcze przygody z branżą fryzjerską, kilkukrotnie zmieniał lokalizację swojego salonu. Miał okazję rekrutować i przyglądać się przez ten okres, pracy kilkunastu fryzjerów. Ma swoje przemyślenia na ten temat, którymi bardzo chętnie dzieli się na swoim blogu. Te kilka lat obserwacji zasad działania salonów pozwoliło mu wyciągnąć wiele wniosków do ulepszania biznesu. Wciąż szuka jak najbardziej skutecznych metod na osiąganie lepszych wyników. Uczy innych jak najlepiej prowadzić salon fryzjerski. Jego misją jest zmiana na lepsze w branży salonów fryzjerskich i nie tylko fryzjerskich.  

ZNAJDŹ NAS: