Marketing salonu fryzjerskiego - jak sprzedawać więcej?

Oprócz realizowania własnych pasji, każdy właściciel salonu fryzjerskiego marzy, by jego biznes był dochodowy. Rachunek jest prosty: im większa sprzedaż, tym większy zysk. Ale jak zachęcić klientów do zakupu dodatkowych usług lub produktów, nie będąc nachalnym?

2018-11-19 15:42:36

Odpowiedzią na to pytanie jest metoda dodatkowej sprzedaży, nazywana up-sellingiem. W branży hair & beauty tajemnica jej skuteczności kryje się w zaangażowaniu pracowników w relacje z klientami. Efektywny up-selling nie polega bowiem na bezmyślnym podsuwaniu produktów (lub usług) bez względu na to, czy są klientowi potrzebne, ale na proponowaniu rozwiązań dopasowanych do jego potrzeb. W uproszczeniu, założeniem up-sellingu jest jedna z dwóch opcji:

sprzedaż komplementarnych produktów i usług,

sprzedaż wersji “premium” w miejsce podstawowej.

Postaraj się też, by oferując klientowi dodatkowe zakupy, nie wzbudzić w nim uczucia dyskomfortu czy przytłoczenia. Unikaj nachalności – postaw na subtelność i zadbaj o to, aby każda Twoja propozycja była trafiona. Jak?

 

Po pierwsze: słuchaj

Komunikacja z klientem zaczyna się już na etapie umawiania wizyty. To właśnie wtedy trafiają do Ciebie pierwsze, cenne informacje. To również idealna okazja, aby poznając cel wizyty, zaproponować klientowi wybór poszerzonej usługi. Warto przy tym wyjaśnić działanie dodatkowych zabiegów i podkreślić płynące z nich korzyści. Na tym oczywiście nie koniec.

Od momentu, w którym klient przekracza próg Twojego salonu, każde słowo i każda interakcja z nim to potencjalna szansa na dodatkową sprzedaż. Nawiązując rozmowę, zyskujesz dostęp do wielu wartościowych informacji. Gdy klient narzeka na problemy z włosami lub wspomina o stylizacji, która przyciągnęła jego uwagę, możesz swobodnie napomknąć mu o powiązanych produktach lub usługach z Twojej oferty. Z kolei, gdy poruszane są kwestie prywatne, masz szansę zorientować się w sytuacji danej osoby i ocenić, czy tego dnia jest w nastroju na dodatkowe zakupy oraz na co – ze względów finansowych –może sobie pozwolić. Pamiętaj: każde słowo klienta to wskazówka, a umiejętność odpowiedniej interpretacji wskazówek to klucz do skutecznej sprzedaży.

 

Po drugie: pamiętaj

Mając wielu klientów, trudno zapamiętać wszystkie detale na temat ich wizyt. Zapisywanie wszystkiego w zeszycie też nie zdaje egzaminu – chociażby dlatego, że po niedługim czasie po prostu utoniesz w swoich notatkach. Istnieje jednak znacznie lepsze rozwiązanie: elektroniczne karty klientów, dostępne w systemie Versum.

To narzędzie, które pozwoli Ci stworzyć szczegółową historię wizyt, a także wygodnie ją przeglądać. Odnotujesz tam wszystkie ważne informacje i dodasz przydatne załączniki – np. zdjęcia “przed i po”. Szybki dostęp do takich materiałów ułatwi nie tylko Twoją pracę, ale i komunikację z klientami. Pomyśl – jeżeli podczas rozmowy z klientem wrócisz do tematów poruszanych w przeszłości lub zaproponujesz mu usługę doskonale dopasowaną do jego potrzeb, z pewnością pozytywnie go zaskoczysz i dasz mu poczucie, że zawsze słuchasz go z uwagą.

 

Obustronna korzyść

Nietrudno zauważyć, że skuteczność dodatkowej sprzedaży w znacznej mierze zależy od zaangażowania pracowników salonu. Warto więc zapewnić im odpowiednią motywację – aby czuli, że swoim wysiłkiem pracują także na własną korzyść. W tym przypadku najlepiej sprawdza się dobrze zorganizowany system prowizji, dzięki któremu starania personelu mają bezpośrednie przełożenie na ich wyniki finansowe. W rozliczaniu wynagrodzeń i premii pomoże z kolei oprogramowanie Versum, które ułatwi całe zadanie i wykluczy ryzyko pomyłek, dając zespołowi poczucie sprawiedliwego traktowania. A każdy szczęśliwy pracownik, to kolejny krok w stronę sukcesu salonu.

Zachęcanie klientów do zakupu dodatkowych produktów i usług nie musi kojarzyć się źle. Wręcz przeciwnie – robiąc to umiejętnie, dajesz im poczucie kompleksowej opieki. To idealny scenariusz: nie tylko zarabiasz więcej, ale i umacniasz pozytywne relacje z klientami. A we wszystkim pomoże Ci Versum. Wejdź na www.versum.pl i zacznij korzystać za darmo.

 

Zredagowane na podstawie
materiałów prasowych firmy Versum

 

ZNAJDŹ NAS: