Skuteczne dotarcie do klienta – o zaletach łączenia SMS i E-mail Marketingu

Dobranie odpowiedniego narzędzia do planowanej kampanii marketingowej jest kluczowym elementem, na drodze do pozyskania klientów docelowych. Analizy działań opartych na SMS marketingu wskazują kilka znaczących różnic w stosunku do tych realizowanych przy pomocy e-maili. To właśnie czyni je dla siebie idealnymi uzupełnieniami, sprawiając tym samym, że ich połączenie może dać lepszy efekt końcowy w postaci większego zainteresowania naszą marką. Od kilku lat głośno mówi się o spadającej uwadze odbiorców, którzy przeładowani komunikatami od reklamodawców, szybko i bez żalu przewijają to, co w pierwszych kilku sekundach nie przykuje znacząco ich uwagi. W 2015 roku w Kanadzie przeprowadzono nawet w tym temacie badania, polegające na sprawdzeniu długości czasu skupienia przeciętnego konsumenta, w wyniku których okazało się, że wynosi on jedynie 8 sekund. Otrzymany rezultat przez jakiś czas określano efektem pamięci złotej rybki.

2018-12-10 15:14:37

Co zrobić i jak zaplanować działania, by efektywnie wykorzystać tak krótki odcinek czasu i zmieścić w nim nie tylko informacje o produkcie, bądź marce, lecz również zachęcić odbiorcę do np. zakupu czy udziału w wydarzeniu. Rozwiązanie wbrew pozorom nie jest takie trudne. Wystarczy podejść do swoich kampanii bardziej kompleksowo i przestać ograniczać się w nich wyłącznie do jednego narzędzia, a na efekty nie będzie trzeba długo czekać. Naprzeciw wychodzi nam na przykład możliwość połączenia dwóch rodzajów komunikacji poprzez wysyłki masowe: SMS i E-mail Marketing.

Zgodnie z badaniem Zenith Mobile Advertising Forecasts 2017 na koniec 2018 roku 66% ludzi na świecie posiadać będzie smartfona. Dla porównania podłączenie do internetu posiada 40% mieszkańców naszego globu. W odniesieniu do naszego rynku GUS podaje, że w 2017 roku 60% mieszkańców Polski posiadało smartfona, a 82% gospodarstw domowych miało podłączenie do internetu. Czemu więc tego nie wykorzystać? Dodatkowo, dzięki zastosowaniu obu typów marketingu w planowanych działaniach, zwiększymy swoje szanse dotarcia do klienta (tym samym również zwrócenia jego uwagi), poprzez różnicowanie kanałów komunikacji.

Różnorodność formy

Połączenie w kampanii E-maili i SMS-ów pozwala nam na stworzenie różnych form komunikatu do naszych odbiorców. W przypadku wiadomości wysyłanej na skrzynkę internetową, możemy dowolnie bez jakichkolwiek ograniczeń, operować słowem i obrazem. Stworzyć zarówno prosty e-mail, jak i ekstrawagancki szablon z kolorowymi grafikami lub filmami. Możemy więc dostosować nasz przekaz do odbiorców wymagających więcej treści. SMS-y z kolei operują krótkim, konkretnym komunikatem, który docenią osoby pragnące bezpośrednich informacji, bez otoczki wizualnej i literackiej. – Wiadomość na zasadzie informacji o zbliżającym się terminie zakończenia sprzedaży biletów, czy też aktualnej promocji w sklepie jest idealnie krótka i wartościowa, a jak pokazuje nasz raport aż 80% odbiorców takich wiadomości, wyraża po nich chęć udania się do wskazanego sklepu czy placówki – mówi Edyta Godziek PR & Marketing Manager Platformy SerwerSMS.pl.

Dotarcie

Na plus E-mail marketingu działają współcześnie wszystkie opcje konfiguracji komputerów ze skrzynkami pocztowymi. To dzięki nim nasz znajdujący się przy komputerze odbiorca, dostaje powiadomienie na swoim monitorze, od razu w momencie otrzymania od nas wiadomości. Oczywiście możemy spotkać się z barierą filtru SPAM (czyli odrzuceniem naszej wiadomości, jako śmieciowej) tutaj jednak przychodzą z pomocą wiadomości SMS, które owego problemu nie mają, więc idealnie przebiją się nam do osób, które rzadziej sprawdzają swoje skrzynki, czy też mają je mocniej obwarowane.

Rzeczą, o której nie każdy pamięta, a która jest całkiem oczywista, jest fakt, iż osoby niepracujące w biurze nie mają stałego kontaktu z komputerem. Przekłada się to również na rzadsze sprawdzanie skrzynki pocztowej. Tutaj, jako doskonałe uzupełnienie, ponownie sprawdzą się SMS-y, gdyż telefon posiada jednak większość z nas i niezależnie od rodzaju pracy sięga po niego częściej w ciągu dnia (niż wchodzi na klienta pocztowego). Czynnikiem zwracającym na nasz komunikat uwagę w przypadku telefonu, jest także migająca dioda przy ekranie komórki. Jeśli telefon nie znajduje się w momencie otrzymania wiadomości w bezpośrednim zasięgu, z pewnością odbierze się ją później. Dzięki tej małej diodzie telefon będzie stale przypominać użytkownikowi, że otrzymał wiadomość tekstową, dopóki nie zostanie ona otwarta. Jest to prosty element, który może zadziałać wyłącznie na korzyść naszej kampanii.

Automatyzacja

Niewątpliwą zaletą obu narzędzi marketingowych jest możliwość ich zautomatyzowania. To dzięki niemu możemy zaplanować spójną komunikację wykorzystującą w pełni zalety każdej z tych form. Na przykład organizując wydarzenie biletowane, podczas którego odbędą się prelekcje zaproszonych gości, przygotujemy kampanię, w której na miesiąc przed wydarzeniem wyślemy e-mail zawierający pełen opis wydarzenia, linki zewnętrzne z możliwością zakupu biletu czy też odniesienia do gości. Na 2 tygodnie przed eventem wyślemy SMS-a przypominającego, że nadal można kupić bilety (klikalność linków w SMS-ach osiąga 19% w porównaniu do 3-4% w przypadku wiadomości e-mail). Na kilka dni przed wydarzeniem wyślemy wiadomość ponownie na komórki, w której poinformujemy, że na skrzynkach znalazł się e-mail ze szczegółową agendą, a po samym wydarzeniu wyślemy e-mail z podziękowaniami i linkami do galerii. Wszystko dzięki dwóm narzędziom, których działanie możemy zaplanować wcześniej. – Firmy różnej wielkości coraz częściej zwracają się do nas, żeby skutecznie zintegrować marketing sms w szerszej strategii marketingowej. Za pomocą SMS Marketing Automation marki mogą bowiem tworzyć, planować i automatyzować inteligentne kampanie stargetowane wyłącznie do swoich odbiorców – dodaje Godziek.

Skalowalność

Kolejnym istotnym elementem przemawiającym na korzyść łączenia obu typów działań w kampanii jest fakt prostego zwiększania wysyłek. Skalowalność z 1 tys. do kilku czy też kilkunastu jest zarówno w przypadku SMS, jak i e-maili, sprawą bardzo prostą i niewymagającą od nas praktycznie niczego (poza bazą odpowiednich kontaktów oczywiście). Cecha ta pozwala nam więc, w dowolnym momencie zmienić zdanie i np. rozszerzyć działania na szerszą publikę, bez utraty jakości naszej strategii dotarcia. Kosztowo także wychodzi to korzystnie, gdyż ceny za 1 SMS rozpoczynają się od kilku groszy z kolei firmy związane z e-mail marketingiem proponują nam nawet bezpłatne możliwości wysyłek.

Jak nie drzwiami, to oknem

Komunikacja z konsumentami przy wykorzystaniu kilku kanałów, może pomóc w pobudzeniu ich do natychmiastowej reakcji. Nie ma zasady co do preferencji w otrzymywaniu informacji, więc wykorzystywanie łącznie e-maili i SMS-ów, może się przyczynić do zbudowania, a później podtrzymania lepszych i trwałych relacji między nami i naszymi odbiorcami. Dobrze zaplanowana kampania zapewni pełne doświadczenie tego, co pragniemy zaoferować naszym grupom docelowym i zmaksymalizuje prawdopodobieństwo sukcesu.

 

Tekst: Jarosława Alina Trocka
PR Manager dotrelations

 

ZNAJDŹ NAS: