Jak cię widzą, tak cię piszą… włosy jako element kreowania wizerunku

Czy kiedykolwiek zastanawiałaś/eś się, jak odbierają Cię inni ludzie? Czy kiedykolwiek myślałaś/eś o tym, co myślą Twoi współpracownicy, kiedy wchodzisz rano do biura/salonu? Czy kiedykolwiek starałaś/eś się wyglądać perfekcyjnie przed pierwszymi spotkaniami z klientami? Te i wiele innych pytań nasuwają się, kiedy tematem przewodnim staje się Twój WIZERUNEK. Coraz częściej podkreśla się jego rangę w kontekście zawodowym, ale też osobistym. Jest podstawowym elementem budowania relacji biznesowych i towarzyskich. Świadczy o Twoich umiejętnościach nawiązywania relacji i dostosowywania się do danej sytuacji. Prawidłowo zbalansowany buduje w odbiorcach poczucie obcowania z kimś kompetentnym i godnym zaufania. Jest papierkiem lakmusowym podczas wnioskowania o sile własnej skuteczności oraz wyjątkową wizytówką, którą bez wysiłku wręczasz w kilka sekund.

2019-10-23 12:54:44

Wizerunek to nie jest wyłącznie wygląd i zewnętrzna prezencja – w postaci stylu czy ubioru – to również wyobrażenie o samym sobie, zbiór technik komunikacji, wygląd twarzy i włosów, mowa ciała oraz zapach. Jeśli chcesz, aby pełnił konkretną funkcję (np. biznesową), powinnaś/powinieneś go dokładnie przemyśleć, solidnie zaplanować oraz realnie dopasować do otaczającej Cię rzeczywistości. Pamiętaj, że właściwie ustanowione przeznaczenie Twojego wizerunku będzie realizować postawione wcześniej cele i pozytywny feedback społeczny, który może być miarą Twojego sukcesu!

Cel i wymiary

Pracując w branży fryzjerskiej lub trychologicznej, zwracasz uwagę przede wszystkim na przedmiot swojej działalności, którym są WŁOSY. Dla klientów nie są one bez znaczenia, bowiem mogą wyznaczać jakość oferowanych usług. W stereotypowym myśleniu fryzjer lub trycholog powinien mieć ładne, zdrowe i zadbane włosy (w społeczeństwie nadal postuluje myślenie: „Jeśli sam nie potrafi zadbać o swoje włosy, to jak zadba o moje” lub „Szewc w dziurawych butach chodzi”). I faktycznie. Jeśli masz możliwość wykorzystać swoje „włosowe” atuty – zrób to! Kamieniem milowym w kształtowaniu idealnego wizerunku „specjalisty od włosów” – może być właściwie dobrana Twoja fryzura. Dlaczego nie?

Jednak nie zapominaj, że wizerunek mierzy się na kilku podstawowych wymiarach. Wymiar psychologiczny, odnosi się do oddziaływania na umysł odbiorcy. Komunikat jaki wysyłasz do klienta wywiera pewne wrażenie, które zostaje przez niego zapamiętane. Wymiar socjologiczny informuje o przynależności do określonej grupy podmiotów, która istnieje w umyśle klienta (np. salony fryzjerskie lub gabinety trychologiczne). Wymiar marketingowy dotyczy m.in. działań promocyjnych oraz ujmuje wizerunek w definicji środka potencjalnie zwiększającego dochody firmy. Ostatni wymiar komunikacyjny odwołuje się do symboli, obrazów, czy języka, które niejako są kodami w nawiązywaniu relacji nadawca-pośrednik-odbiorca. I takim kodem mogą być również Twoje włosy, sposób ich ułożenia, ścięcie i kolor, a nawet charakterystyczny detal, który masz na głowie (np. nakrycie głowy, wsuwka, spinka).

Rodzaje i cechy

Każdy wizerunek powinien być kreowany z myślą o odbiorcy, do którego ma trafiać. W końcu nikt inny jak ludzie – będą wygłaszać opinie społeczne na Twój temat. Co więcej nie muszą oni posiadać rzeczywistych informacji, a wyłącznie te zaczerpnięte ze środków masowego przekazu, czy wspomnianych już stereotypów. Mogłoby się wydawać, że nie masz wpływu na to – co ktoś sobie o Tobie pomyśli. A jednak! Tzw. wizerunek widzialny – umożliwia Ci manipulowanie odbiorem, poprzez spełnianie określonych kryteriów (np. jeśli fryzjer powinien „zawsze” mieć zadbane włosy, zadbaj o to, aby i Twoje włosy były zadbane). Podobnie dzieje się w wypadku wizerunku pożądanego. Określonym zawodom przypisuje się konkretne cechy, które ciężko zmienić. Każda zmiana wizerunku, powinna być stopniowa, przemyślana, niegwałtowna, tak, aby klient mógł się z nią oswoić. Ważna jest indywidualność, ale także spójność (np. mówiąc klientce/klientowi, że rozjaśnianie włosów jest szkodliwe, nie powinnaś/powinieneś pojawić się podczas następnej wizyty w jasnych włosach, kiedy Twój naturalny kolor był do tej pory ciemny).

Poza wizerunkiem zewnętrznym, postrzeganym przez otoczenie, pamiętaj o wizerunku wewnętrznym – czyli swoim własnym postrzeganiu. Wizerunek wyidealizowany, sztuczne kreowanie „czegoś” niezgodnego z własnym Ja, może w końcu spotkać się z nienawiścią i zniechęceniem odbiorców. Dlatego budując obraz samego siebie, staraj się zachowywać przede wszystkim prawdę, autentyczność i komfort psychiczny. W perspektywie długoterminowej działania podejmowane na siłę docelowo nigdy nie przyniosą sukcesu. Optymalizacja i wiarygodność wizerunku, zebrane w estetyczne ramy Twojego zawodu, zdają się być najlepszą drogą. Niewielu specjalistów wyróżnia się wizerunkiem żywym, odróżniającym się od innych. Pewnie na palcach jednej dłoni, mogłabyś/mógłbyś policzyć fryzjerów lub trychologów, których szczególnie zapamiętałaś/zapamiętałeś (pomijając negatywne wspomnienia). Dobrze jest się wyróżniać, jednak należy być ostrożnym, aby nie popaść we własną pułapkę – i nie osiągnąć dwuznaczności, przerysowania lub negatywnego odbioru, ponieważ bardzo ciężko jest odwrócić niepożądany rezultat.

W tym miejscu już wiesz, że wizerunek niesie ze sobą duży ładunek siły sprawczej i jest szczególnie pomocny w pracy zawodowej. Podstawowym jego celem jest utrwalenie się w umysłach odbiorców. Aby się tak stało, powinien przyciągać uwagę, wzbudzać emocje i wywoływać określone wrażenie – tak jak perfekcyjnie wystylizowane włosy. Jeśli ma zostać zapamiętany musi się czymś wyróżniać. Zastanów się, zaplanuj, zbadaj oczekiwania – czym Ty możesz zaistnieć… i działaj na bazie Twoich niepowtarzalnych cech wizerunkowych, które ustalisz! Podobno im mniej tym lepiej, i tak też jest w tym wypadku. Ogranicz się do kilku stałych elementów, hołdując zasadzie „w prostocie siła”. Oczywiście niezależnie od charakteru wizerunku, może on wzbudzić kontrowersje. Nie przejmuj się, to naturalne, a dzięki temu dotrzesz do szerszego grona odbiorców.

Etapy i metody

Schemat tworzenia wizerunku został przez badaczy ściśle określony. Jak się okazuje odstępstwa lub opuszczenie, któregoś z etapów – może przyczynić się do wizerunkowej klęski. Po pierwsze rozpoczynając kreowanie, należy ocenić osobisty potencjał, czyli w miarę możliwości rozpoznać te cechy, które zaliczają się do Twoich mocnych stron i te, nad którymi warto byłoby popracować (np. jeśli Twoje włosy, są cienkie i łamliwe, zniszczone zabiegami chemicznymi, pozbawione blasku, czy osłabione restrykcyjną, niepełnowartościową dietą lub niedawną chorobą – zanim wybierzesz je na rozpoznawalny element Twojego wizerunku – zadbaj o ich kondycję). Kolejno zbadaj społeczne oczekiwania – zanalizuj swoje otoczenie. Dowiedz się subtelnie, czy wizerunek, który chcesz stworzyć, wkomponuje się w preferencje odbiorców. Przekaż swoją biografię – daj się poznać – wyodrębnij np. w social mediach opis siebie, zaprezentuj się innym, wdróż autopromocję. Postaraj się zachowywać zdrowy dystans z klientami, pozwól im wejść w świat Twojej pasji. Naucz się zarażać tym co robisz, udowodnij, że jesteś najlepszy w swojej dziedzinie. Spraw, aby Twoi klienci poczuli się przy Tobie bezpiecznie, wyjątkowo i mieli świadomość bycia u tego jedynego specjalisty. Nieustannie buduj więź i dbaj o relacje.

W kreowaniu wizerunku potrzebujesz solidnej wiedzy teoretycznej. Znając poszczególne koncepcje projektowania, możesz wybrać taką, która najtrafniej realizuje Twoje oczekiwania. A rozszyfrowując mechanizmy wizerunkowe, świadomie pokierujesz procesem tworzenia. Lecz nie spoczywaj na laurach. Kiedy wykreujesz swój indywidualny wizerunek, możesz go nie utrzymać bez nieustannej pracy. Nastaw się na pewną dynamikę społeczną i kulturową - zmieniające się oczekiwania, poglądy, panującą modę i trendy. Ewentualna przebudowa wizerunku, powinna być wpisana w Twój harmonogram. A elastyczne spojrzenie, świeżość i aktualność, pomimo swojej trudności, możesz wbudować na stałe w styl Twojego funkcjonowania.

ZNAJDŹ NAS: