Codzienna pielęgnacja – dekalog zdrowych włosów

Postanowiłam wziąć na warsztat nasze codzienne działania, często nawykowe, jakimi obdarzamy nasze włosy. Co robimy, aby były one czyste, dobrze wyglądające i miały jak najlepsze możliwości wzrostu? A może czego właśnie nie robimy? Oto stworzony przeze mnie dekalog zdrowych włosów. Jego przestrzeganie pozwoli nam zachować nasze fryzury w jak najlepszej kondycji, gdyż przestrzegając go dbamy nie tylko o środowisko wyrastania nowych włosów i odżywienie cebulek, ale także o wygląd łodygi włosa, która jest widoczna gołym okiem i na której wyglądzie nam najbardziej zależy.

2020-02-21 15:03:36

Musimy pamiętać o tym, że marzenie o zdrowych i dobrze wyglądających czuprynach możemy spełnić łącząc szeroko rozumianą pielęgnację:

  • cebulek włosowych,
  • skóry głowy (podłoża, z którego wyrastają włosy),
  • łodygi włosa (części martwej włosa).

I DIETA

Aby włosy mogły w pełni wykorzystać swoje zapisane w genach możliwości rozwojowe potrzeba dostarczyć aż około 60 składników odżywczych potrzebnych cebulkom włosowym do tego, aby włos wyrastał w nienagannej kondycji, którą będziemy mogli się cieszyć jak najdłuższy czas (odporność na działanie niesprzyjających warunków atmosferycznych, sprężystość włosa, połysk). Co to oznacza dla nas w praktyce? Oznacza to, że nasza dieta powinna być niezwykle zróżnicowana w zdrowe produkty różnych grup żywieniowych, aby pozwolić naszej fryzurze na jak najefektowniejszy wygląd. Zacznijmy od tego, że podstawą konstrukcji włosa jest cystyna, dlatego też dieta powinna być obfita w wartościowe białka zawierające aminokwasy siarkowe – cystynę i metioninę. Mięsożercy będą wybierać wysokiej jakości mięso, natomiast opcją wege będą jajka, tłuste ryby, rośliny strączkowe, płatki owsiane oraz otręby pszenne. A co dalej? Można by powiedzieć WSZYSTKO (co zdrowe). Witamina A, witaminy z grupy B, C, D, E, minerały (żelazo, cynk, miedź, siarka, krzem, magnez, wapń etc.) są elementem tworzącym włosy w większym lub mniejszym stopniu. Dlatego też zawsze powtarzam, że dieta dla włosów powinna mieć wszystkie kolory tęczy, co sugeruje dużą rozpiętość w wyborze naszych codziennych posiłków.

II POBUDZANIE KRĄŻENIA SKÓRY GŁOWY

Czy wiecie, że osoby borykające się z bardzo powszechnym problemem androgenizacji (zarówno mężczyźni jak i kobiety) mają problem z gorszym krążeniem? Oznacza to, iż krew bogata w składniki odżywcze dla naszych włosów nie ma możliwości odpowiedniego dotarcia do brodawki włosa, gdzie naczynia krwionośne odżywiają cebulkę włosową. Jest na to sposób, a dokładniej manualne pobudzanie krążenia w skórze głowy. Nie każdy z nas ma możliwości finansowe na specjalistyczne zabiegi z wykorzystaniem sprzętu mającego na celu stymulację mieszków. Ale możemy wprowadzić proste, codzienne działania, które, pomimo że w mniejszym stopniu, pozwolą poprawiać nasze krążenie, dając tym samym lepsze środowisko do wzrostu włosów. Możemy codziennie za pomocą palców albo specjalistycznej szczoteczki do skóry głowy wykonywać 5-15 minutowy masaż skóry głowy (uwaga: osoby z nadmiernym przetłuszczaniem/ łojotokiem nie powinny wykonywać zbyt długiego masażu). Co dzięki niemu możemy uzyskać? Usprawniony przepływ krwi i limfy, lepsze dotlenienie tkanek, co w dłuższej konsekwencji czasowej usprawni nam dotarcie składników odżywczych z krwi do brodawki włosowej.

III MYCIE SKÓRY GŁOWY

Pamiętaj o złotej zasadzie rozdzielania mycia włosów od mycia skóry głowy. Twoja skóra głowy może mieć zupełnie inne potrzeby niż Twoje włosy (czyli jak już wspominałam twór martwy). Na skórze głowy mają ujścia gruczoły łojowe i potowe, przez co często może mieć ona tendencje do przetłuszczenia (ale też przesuszenia, kiedy płaszcz hydrolipidowy skóry głowy zostanie uszkodzony), do tego na skórze głowy zbiera się większa warstwa zanieczyszczeń z zewnątrz, która wraz z wytworami skóry głowy (łój, złuszczony naskórek) tworzy tzw. warstwę krystalizacji. Oznacza to, iż nasza skóra głowy może mieć znacznie większe potrzeby i oczekiwania względem naszej codziennej pielęgnacji niż tylko jednorazowe umycie szamponem na połysk włosów. Skóra głowy tak samo jak skóra na twarzy czy na ciele potrzebuje systematycznego oczyszczania i złuszczania, aby mogła funkcjonować w prawidłowy sposób. Dlatego warto pamiętać o peelingu do skóry głowy (uwaga: są peelingi złuszczające i enzymatyczne, ich rodzaj powinien być wcześniej dobrany do skóry!). Podczas wykonywania peelingu usuwane są wszelkie zanieczyszczenia znajdujące się na skórze głowy i zatykające mieszki włosowe. Są to głównie: nadmiar zrogowaciałego naskórka, sebum, pot, resztki preparatów do stylizacji fryzury (lakier, pasty etc.). Dodatkowo powinniśmy dobierać szampon do skóry głowy, jeżeli ma ona zupełnie inne wymagania (tłusta, przesuszona, wrażliwa) niż łodyga włosa. Może się to wiązać z potrzebą tzw. podwójnego mycia włosów – najpierw skóra, potem włosy).

IV MYCIE WŁOSÓW

Dostosowujemy szampon do typu włosów. Znając potrzeby naszych włosów oraz ich strukturę (mało/ średnio/ mocno porowate, cienkie, delikatne etc.) jesteśmy w stanie dobierać szampony do pielęgnacji i mycia łodygi włosa. Oprócz tego włosy (zwłaszcza długie) prawie zawsze potrzebują odżywki po umyciu. Pozwala ona w większym stopniu kondycjonować łuski włosowe, a co za tym idzie pozwolić nam cieszyć się lepiej wyglądającym włosem (lepszy blask, połysk, gładsze włosy, łatwiejsze do rozczesywania).

V SUSZENIE

Oczywiście najlepiej byłoby zrezygnować z procesu suszenia, ale jest to w wielu sytuacjach niemożliwe do wykonania. A jeśli musimy suszyć, to należy pamiętać o kilku ważnych zasadach:

najlepsza temperatura suszenia to 60˚Celsjusza,

kończenie procesu suszenia chłodniejszą temperaturą powietrza (domknięcie łuski włosa),

odległość między włosami a suszarką powinna wynosić min. 30 cm.

VI CZESANIE

Mokre włosy są najbardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne. Dlaczego? Kilkukrotnie zwiększają swoją objętość ze względu na zawartość wody w swojej strukturze. Zaraz po umyciu najlepiej jest odsączyć delikatnie włosy w ręczniku (idealne są jednorazowe ręczniki fryzjerskie, natomiast w warunkach domowych możemy zdecydować się na ręczniki z delikatniejszego tworzywa). Rozczesywanie zacznij od końcówek włosów, przytrzymując włosy kilka centymetrów nad rozczesywaną częścią (unikniemy tym sposobem ciągnięcia i szarpania całych włosów, co również wpływa na dyskomfort dla cebulek włosowych).

VII PODCINANIE WŁOSÓW

Duże znaczenie dla wyglądu naszych włosów ma ich regularne podcinanie. Nie tylko chodzi o wizualną poprawę ich objętości (nie ma nic bardziej negatywnie wpływającego na objętość naszej fryzury niż „hodowanie” nierównych, rozdwojonych końcówek). Niestety to głównie geny decydują o możliwościach wzrostowych naszych włosów. I tak jednej osobie może być pisane zapuszczenie 60 cm pięknych, obfitych blond pukli, natomiast dla drugiej przy 35 cm zaczynają się schody i efektem jest tylko wrażenie posiadania cienkich strąków. Do tego problem rozdwojonych końcówek włosowych. Na czym polega rozdwojenie włosa? Dochodzi do pęknięcia osłonki włosa – na to maska ani odżywka nie pomoże. Jedyna opcja – podcięcie fryzury i to koniecznie ostrymi nożyczkami. Problem ten zwany w literaturze rozszczepem podłużnym włosa ma około 70% kobiet i 6% mężczyzn. Dlaczego aż tyle kobiet? Bo to kobiety noszą długie włosy narażone na szkodliwe oddziaływania zewnętrzne, które powodują, że włos pęka.

VIII UKŁADANIE WŁOSÓW/ STYLIZACJA 

Pamiętaj, aby przed każdym zabiegiem układania włosów z użyciem lokówek/ prostownic używać preparatów termoochronnych. Tyle się o tym mówi, ale kiedy rozmawiamy już zupełnie szczerze o naszych błędach i nawykach włosowych to okazuje się, że o kosmetykach ochronnych nie pamiętamy. Co więcej często nawykowo używamy też pierwszej lepszej gumki do włosów nie myśląc o jej strukturze i jej wpływie na łuski włosowe. Ściągając takie gumki my zwyczajnie wyrywamy lub łamiemy nasze włosy. Myślimy często „o to jeden, czy pięć włosów”. Ale w dłuższej perspektywie czasowej możemy doprowadzać do nieestetycznie wyglądających zmian w strukturze naszych włosów.

IX WŁOSY A USZKODZENIA MECHANICZNE, TERMICZNE I CHEMICZNE

Niestety nasze włosy możemy uszkadzać działaniami zewnętrznymi. Co więcej, uszkadzamy przede wszystkim łodygę włosa, czyli tą cześć, która jest dla nas taka ważna w ocenie ich jakości. Jak tego dokonujemy? Mechanicznie i termicznie (tapirowanie włosów, niezabezpieczanie przed wysoką temperaturą, szarpiąc włosy, czy używając złych akcesoriów do ich upinania). Ale o tym już mówiliśmy. Przejdźmy do uszkodzeń chemicznych. W dzisiejszych czasach nie sposób zrezygnować ze stosowania środków chemicznych (farbowanie, rozjaśnianie włosów).

Zatem JAK MOŻEMY ZNIWELOWAĆ NIEKORZYSTNE DZIAŁANIE TYCH ŚRODKÓW?

Przestrzeganie zasad technologicznych, wykonywania każdego zabiegu – rola fryzjera;

Analizowanie stanu włosa przed zabiegiem;

Stosowanie środków ostrożności (trichoblokery do skóry głowy, dostosowanie czasu i stężenia środków chemicznych).


X CZAS REGENERACJI WŁOSÓW

Często nasze włosy były źle traktowane, niszczone miesiącami, latami. Nie ma jednego zabiegu, który w magiczny sposób zregeneruje strukturę naszych włosów. Są zabiegi fryzjerskie, pielęgnacyjne, które pozwolą do kilku myć poprawić wygląd zewnętrzny naszych włosów, ale na tym kończy się ich magiczny wpływ. Pamiętaj, że na wygląd Twoich włosów wpływa wiele czynników, między innymi:

  • geny,
  • nieprawidłowo dobrane kosmetyki,
  • brak dbałości o podłoże (skórę głowy),
  • brak konsekwencji w codziennych działaniach,
  • zabiegi mechaniczne/ chemiczne,
  • dieta.

Stąd czas regeneracji naszych fryzur może być znacznie dłuższy niż może nam się wydawać i trwać kilka miesięcy, czasami nawet lata. Niekiedy konieczne jest zapuszczenie włosów i ścięcie wszystkich zniszczeń.

Pamiętaj, że sukcesywne wprowadzanie powyższego dekalogu w życie Twoich włosów pozwoli Ci metodą małych kroków ulepszać środowisko codziennego rozwoju dla cebulek włosowych, które z czasem pozwolą na wytwarzanie łodygi włosa w jak najlepszej kondycji odpornej na działanie szeregu czynników mniej sprzyjających dla efektownego wyglądu naszych włosów. To co, może jakieś nowe postanowienie noworoczne i zaczniemy od dopisania na listę życzeń jeszcze jednego celu na 2020 rok?

 

Wasz psycholog od włosów,

Magda

ZNAJDŹ NAS: