Dlaczego tak ważna jest edukacja?

Czasy mamy takie, jakie mamy. Pracodawcy oczekują wyszkolonych pracowników. Klienci oczekują usług na najwyższym poziomie, znajomości najnowszych technik koloryzacji podpatrzonych w internecie. Chcąc temu wszystkiemu sprostać, trzeba być na bieżąco i nieustannie się edukować na wielu płaszczyznach. Jeśli oprócz wykonywania usług jesteś menadżerem lub właścicielem, to wiesz dobrze, że do tego dochodzi wiedza z zakresu marketingu. Ponadto musisz potrafić sprzedawać i nie obejdzie się bez przynajmniej podstawowej wiedzy o mediach społecznościowych.

2020-05-12 09:31:13

Na wyższym poziomie obsługi Facebooka jest jeszcze gorzej. Nie wystarczy już szablon posta czy reklamy, gdyż począwszy od rozmiarów zdjęć, poprzez algorytmy wyświetleń postów, skończywszy na możliwościach dopasowania rodzajów reklam, zmiany te zachodzą dosłownie tydzień w tydzień, a czasami nawet szybciej. Możesz pomyśleć, że to nie dla mnie, nie mam czasu, nie jest to ważne. Nie zapomnij jednak, że odpuszczając edukację z tych dziedzin, zostajesz w tyle za konkurencją. Oni będą regularnie ściągać nowych klientów, podczas gdy Tobie zostanie tylko to, co masz, a nigdy nie wiesz, kiedy zaczną odchodzić.

To znaczy, ja wiem, Ty nie wiesz. Mówiłem o tym podczas Targów Fryzjerskich w Katowicach, gdy ze sceny edukacyjnej przekonywałem Was, że już wkrótce większość klientów będzie z pokolenia Millenialsów. Już teraz jest ich w Polsce ponad 10 mln, a na świecie Millenialsi stanowią ok. 50% siły roboczej. Jeśli w porę nie zainteresujesz ich swoją ofertą, to znajdą inne miejsca. Całość występu do obejrzenia na moim fan page (link na końcu). Żeby tego dokonać, trzeba się edukować.

Edukacja ma jeszcze kilka innych przydatnych wartości.

Zwiększasz swoją wartość na rynku pracy. Zarówno pracodawca doceni większą wiedzę, jak i będzie to wartością dla klienta. Jeśli obsługuje go ktoś, kto zna się na najnowszych technikach, to będzie się u niego czuł pewniej, zyska większe zaufanie.

Budujesz swoją markę. To, czego się nauczysz, zostaje Twoje i tylko Twoje. Czujesz się pewniej i nie masz problemów ze znalezieniem pracy.

Autorytet wśród innych. W większych salonach możesz zyskać uznanie wśród innych fryzjerów. Zawsze górą jest ten, kto wie więcej. Klienci częściej siadają na fotel do tych, którzy są bardziej doświadczeni. Częściej też takie osoby mają lepsze warunki pracy i mogą liczyć na hojniejsze napiwki. Znane są też przypadki różnicowania cen, w zależności od doświadczenia (junior, senior, master itp.)

Doskonalisz się. Sam fakt edukacji powoduje, że obszary mózgowe lepiej funkcjonują. Może to spowodować, że bardziej się uaktywnisz, uwolnisz kreatywność i po prostu będziesz się lepiej rozwijać, szybciej przyswajać wiedzę. Jak to mówią, nieużywane narządy zanikają. W tym przypadku lepiej zabrzmi, że usypiają.

Wyróżniasz się na rynku. Będąc jednym z pierwszych, którzy opanują nową technikę, jesteś krok przed innymi. Umówmy się, że nie wszyscy nadążają za nowościami i nie wszyscy od razu się w tym kierunku szkolą. Dzięki temu to Ty dodajesz wartość do swojej usługi, swojego salonu, czy salonu, w którym pracujesz. Jest to atut, który przemawia za tym, żeby to Ciebie odwiedzili klienci, a nie inny salon.

Domyślam się, że wielu czytających już w tym momencie zacznie szukać wymówek, typu wszystko już wiem, nie muszę się szkolić, nie mam czasu, nie mam pieniędzy, nie wiem gdzie się szkolić. Nie zmuszam Cię do szkoleń, ale wyobraź sobie, co będzie w niedalekiej przyszłości, jeśli tego nie zrobisz. To od Ciebie zależy, czy znajdziesz czas. Na inne rzeczy, które nic nie wnoszą, jakoś ten czas znajdujesz, prawda? Te 30 min codziennie na poczytanie lub obejrzenie czegoś wartościowego zamiast przeglądanie na Facebook życia innych wystarczy, żeby zacząć.

Każdego stać na rozwój. Edukacja nie oznacza wydanej masy pieniędzy na szkolenia kolejnych marek, gdzie posiedzisz w tłumie podobnych do Ciebie, wypijesz dwie kawki, zjesz ciasteczko i wyjdziesz z certyfikatem ukończenia szkolenia. Kolejnym papierem, który nie zawsze potwierdza nabycie umiejętności, a często jedynie uczestnictwo w pokazie. Tak jest, wiesz to doskonale. Żyjemy w czasach, w których edukację wspiera wiele programów i projektów, dzięki którym można otrzymać dofinansowanie na szkolenia. Są to m.in. Krajowy Fundusz Szkoleniowy, gdzie możemy otrzymać nawet 100% dofinansowania od Urzędów Pracy, Baza Usług Rozwojowych, gdzie w zależności od operatora dysponującego środkami unijnymi mamy różne opcje dofinansowań, są pożyczki z programów JEREMIE, gdzie otrzymamy bardzo nisko oprocentowaną pożyczkę na rozwój czy innowację. Wystarczy w wyszukiwarkę wpisać powyższe hasła i poszukać miejsc, gdzie udzielą nam szczegółowych informacji.

Natomiast jest wiele innych sposobów, żeby rozwijać się nie tylko w zawodzie, ale też nabywać umiejętności choćby ze sprzedaży, obsługi klienta, promowania się, np. na Facebook, sposobów pozyskiwania klientów, o których nawet nie masz pojęcia, a są zupełnie proste.

Niedługo ruszy mój projekt "Fryzjer-Biznesmen", który będzie składał się z kilku modułów. Będę przekazywał wiedzę w kilku obszarach: od pozyskiwania klientów, poprzez działania w social mediach, obsługę klienta, sprzedaż, po zarządzanie biznesem a z czasem, aż po bardziej zaawansowane działania biznesowe, które zostawiam na koniec projektu jako szkolenie premium.

Jednym z większych błędów osób prowadzących salony i zatrudniających pracowników jest słaba przedsiębiorczość lub zupełny jej brak. W skrócie te biznesy nie są poukładane, począwszy od braku zasad i procedur, poprzez rekrutację, zarządzanie ludźmi, brak delegowania zadań czy niepoukładanych finansów. Jest tego dużo, ale chcąc mieć stabilny i dochodowy biznes na lata trzeba tę wiedzę posiąść.

W internecie masz niemalże nieskończone możliwości pozyskiwania darmowej wiedzy. Jest to wiedza zarówno techniczna, jak i marketingowa. Trzeba się naszukać, ale jest za darmo. Jest to mniej mobilizujące, niż szkolenie na sali wykładowej, gdzie prowadzący dba o to, żeby angażować Cię w szkolenie i żeby móc wynieść z niego jak najwięcej. Przynajmniej ja staram się tak je prowadzić.

Dla tych, którzy jednak nie mogą sobie pozwolić na wyjazdy, czy opuszczanie domu na dłuższy czas, są szkolenie online w formie video. Oglądasz, kiedy chcesz i gdzie chcesz. Wymaga to natomiast dużo więcej skupienia i dyscypliny. Potrafi jednak być bardzo skuteczne, pod warunkiem aktywnej nauki i przede wszystkim wdrażania tego, czego się nauczysz w życie. Jest to jeden z najczęstszych problemów, kiedy uczestnik szkolenia uzna, że niczego się nie nauczył lub nic się po szkoleniu nie zmieniło. Nie może się zmienić nic na lepsze, jeśli nie zastosujesz wiedzy w praktyce.

Doświadczenie zdobywa się w sposób, w którym się coś robi, analizuje, poprawia i robi to lepiej. Następnie powtarza się czynności setki, a nawet tysiące razy, żeby dojść do perfekcji.

Tak wygląda sprawa w przypadku, np. strzyżenia. Natomiast w szkoleniach z obszaru prowadzenia salonu, te umiejętności nabywa się dużo szybciej. Zdobyta wiedza potrafi przełożyć się na znaczne poprawienie w aspektach zarządzania, organizacji i jakości pracy, jak też warunków finansowych.

Mądrze dobieraj szkolenia i edukuj się, bo naprawdę warto.

Tekst: Marcin Głuszyński

www.MartinStone.pl

ZNAJDŹ NAS: