„PANIE, CO TAK DROGO?” Jak wyznaczyć właściwy próg cenowy

Jak mogę zdefiniować właściwe ceny w moim Barber Shopie? To pytanie, które trapi wielu właścicieli salonów barberskich w Polsce. Pytanie szczególnie ważne po nowym roku, kiedy jesteśmy zmuszeni dokonać analizy rentowności naszej firmy, zwłaszcza po wszystkich niespodziewanych podwyżkach.

2020-05-12 13:18:50
Autor:

Przede wszystkim musimy wyposażyć się w kartkę, długopis i kalkulator… no chyba, że żyjecie w zgodzie z duchem czasu, wtedy możemy na spokojnie wziąć w dłonie nasz tablet i odpalić po prostu arkusz kalkulacyjny. Przede wszystkim musimy pokryć nasze koszty, obliczyć, ile czasu poświęcamy na zrealizowanie świadczonej przez nas usługi oraz jakie ponosimy w związku z nią koszty. Kiedyś, dawno dawno temu, kiedy chodziłem jeszcze do szkoły, jeden z nauczycieli powiedział mi „matematyka to matka nauk” i do diaska nie sposób się z tym nie zgodzić. Musimy zatem w naszym rzemieślniczym umyśle sklecić równanie pozwalające nam obliczyć ile w ciągu godziny, np. zużywamy prądu, wody i włożyć to w część ceny oferowanej przez nas usługi. Kolejnym niezwykle ważnym elementem takiej ceny będzie jakość kosmetyków, na których świadczymy nasze usługi. Jak wiemy, kosmetyki o dobrym składzie mogą kosztować krocie. Naszym zadaniem jest obliczenie jaką część składową pomady przeznaczamy na jednego klienta, generalnie na ilu klientów dany produkt nam wystarcza. Bogatsi o tego typu statystykę będziemy mogli lepiej i trafniej oszacować nasze koszty, lepiej i trafniej dobrać cenę naszej usługi oraz dobrać kosmetyki tak, aby po prostu nie dopłacać do naszego biznesu.

Kolejnym bardzo ważnym czynnikiem pozwalającym nam dostosować ceny do rynku, może być cena usług u konkurencji, warto bowiem wiedzieć jak swoje usługi wycenia ktoś zajmujący się tym samym co my w podobnych biznesowych realiach. Aczkolwiek, nadrzędnym stymulatorem cen są nasze koszty stałe, takie jak: wynajem lokalu, kredyt, rachunki za media, ochronę etc. Bazowanie na naszych danych to dużo bardziej rzetelne źródło informacji, niżeli ceny konkurencji. Oczywiście nie możemy wychodzić na zero. W końcu nie po to „klepaliśmy nożyczkami” przez lata, nie po to latanie na miotle i wycieranie setek kilometrów kwadratowych luster, kiedy byliśmy stażystami. W cenie naszych usług musimy zamknąć także nasze doświadczenie zawodowe… nasz pot, ból i niejednokrotnie krew z pozacinanych paluchów, które pozwoliły nam stworzyć ten poziom jakości, na którym dziś obsługujemy naszych klientów.

Ustalenie cen krok po kroku:

  1. Pierwsze zadanie to ustalenie kosztów operacyjnych. Poproś księgowego o dostarczenie rocznego sprawozdania finansowego, czyli rachunku zysków i strat. Do wyniku dodaj wzrost inflacji każdego roku.
     
  2. Określ przychód swojego przedsiębiorstwa z każdego roku, aby wyznaczyć kwotę czystego zysku na rok.
     
  3. Zestaw dane z kroku 1 i 2, aby określić wszystkie wydatki dla przedsiębiorstwa.
     
  4. Przelicz ilość produktywnego czasu pracy dla wszystkich pracowników (w tym Ciebie) w ciągu roku.
     
  5. Podziel całkowite koszty przez liczbę produktywnych minut. To jest koszt własny. Dodaj podatek VAT do tej kwoty i zwiększ o niewielki procent, aby pokryć nieprzewidziane wydatki.
     
  6. Ostatnim krokiem jest określenie liczby minut potrzebnych na sesję z klientem, a następnie pomnożenie tego przez cenę kosztu za minutę. Dzięki temu zabiegowi wyznaczysz, ile usługa jest warta w rzeczywistości.

Bardzo wielu fryzjerów boi się podnieść swoje ceny w obawie o utratę klientów, a co za tym idzie płynności finansowej i pełnego grafiku. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, by cennik był realny i obrazował możliwości portfelowe naszych gości. Warto pamiętać, aby nie odlecieć zbyt daleko od podłogi, ale z drugiej strony realnie wyceniać swoje umiejętności, do których często dochodziliśmy całe nasze życie. Finalnie najważniejsze jest to, żeby wycenić je tak, aby klient był w stanie za nie zapłacić.

Tekst: Lucjan Wosiek

ZNAJDŹ NAS: